Новини

Міграція населення за пів року війни: підбиваємо підсумки

MixDigital Team
27 Вересня, 2022

Ми вже писали про результати міграції населення України за 4 місяці з початку повномасштабної війни. Розповідаємо, як змінився стан справ через пів року після вторгнення.

Станом на вересень 2022 ООН зафіксували в Європі 7 мільйонів Українців. З них 4 мільйони звернулись за тимчасовим прихистком.

Ми проаналізували останні дослідження Gradus, МOM та статистику ООН щодо міграції населення та розповідаємо, як змінились основні тенденції переселення.

Українці за кордоном: основні потреби та плани

Біженці* з України в сусідніх країнах

Польща та Німеччина залишаються найпоширенішими напрямами зовнішньої міграції. Хоча 41% біженців з Донецької області обрали країною переміщення Словаччину, а 56% з Одеської — Чехію. Більшість з вимушених мігрантів, 86% — це жінки. Вищу освіту мають 49%. До виїзду з України мали роботу 73% мігрантів. Вік тих, хто залишив країну — 35-59 років (49%).

У 8 хвилі опитування Gradus доля людей, що переїхали за кордон, знизилася з 26% до 17%. Також знизився відсоток людей, що планують повернутись додому за першої можливості з 73% до 55%. А можливість залишитись зросла з 58% до 75%. Основними стимулами до повернення додому серед зовнішніх мігрантів є безпечна ситуація у місці проживання та можливість повернення до звичного життя.

За даними 8 хвилі опитування Gradus за серпень 2022 у разі загострення ситуації 11% українців хочуть виїхати за кордон.

Основні потреби українців за кордоном, що тікають від війни:

  • гроші — 44%;
  • доступ до роботи — 30%;
  • житло та безпечне місце проживання — 24% та 23% відповідно.

Переміщення населення в межах України

Згідно з 8 хвилею дослідження МOM (Міжнародна організація з міграції), що проводилось 17-23 серпня серед населення України віком від 18 років, близько 6 975 000 людей змінили місце проживання всередині країни. Це на 5% більше, ніж місяць тому та на 8% більше, ніж у 1 хвилі опитування. Загалом кількість людей, що повернулись (як з інших місць України, так і з-за кордону) за останній місяць зросла на 8% та складає близько 6 мільйонів. А кількість людей, що розглядають можливість переїзду залишилась на тому ж рівні — 1,2 мільйона.

Найбільше виїздили з:

  • Донецької та Харківської областей — по 21% з загальної кількості переміщених осіб.
  • Києва та Миколаївської області — по 10%.
  • Запорізької області — 8%.

Прямували до:

  • Дніпропетровської та Київської областей — по 10%.
  • Харківської області — 9%.
  • Запорізької та Львівської областей — по 6%.

34% внутрішньо переміщених осіб відвідували свій дім із початку війни (такі поїздки не вважаються поверненням). Найчастіше це стосується жителів Київського та північного макрорегіонів (64% та 65% відповідно).

140 днів — середня тривалість перебування у статусі ВПО в межах 180 днів від початку війни.

Більшість переміщених осіб — жінки від 25 років. 

Найбільш активно переїжджали люди з дітьми від 1 до 17 років та ті, хто має хронічні хвороби. Поміж усіх опитаних 50% мають дітей (48% з них мають одну дитину, 37% — двоє дітей). 

54% домогосподарств ВПО з немовлятами та дітьми віком до 5 років зазначили, що з початку війни мають проблеми із забезпеченням достатнього харчування для своєї дитини/дітей (наприклад, складно знайти дитячі суміші).

Основною потребою людей, які змінили місце проживання є гроші (74% опитаних). 

Стратегії виживання, які використовували:

  • Витрачали заощадження — 75%.
  • Заощаджували на їжі — 68%.
  • Зменшили основні непродовольчі витрати — 67%.


31% опитаних про їхню зайнятість протягом останнього тижня повідомили, що мають оплачувану роботу. 38% були безробітними (з них 27% активно шукали роботу), а 11% не шукали роботи. Найвища частка безробітних у південному макрорегіоні та м. Києві.
Ті, хто зараз повернувся в місця постійного проживання теж найбільше потребують грошей — 67%. Також 21% та 20% зазначають потребу в їжі та ліках/медпослугах.

Настрої населення країни

Віра в краще майбутнє зросла — 72% в серпні 2022 вірять, що в майбутньому зможуть мати краще життя (минулого року показник був 62%). Водночас в настроях також переважають втома та напруженість.

Найбільше занепокоєння, звісно, викликає війна (у 82% опитаних). Також багатьох хвилюють інфляція (59%) та нестача грошей для нормального життя (53%).

Загалом підвищився рівень довіри до людей (63% vs 45% в жовтні 2021), а особливо до сусідів (67% vs 46% в жовтні 2021) та знайомих (80% vs 66% в жовтні 2021). Та значно зросло бажання, щоб дитина проживала в Україні 72% в серпні 2022 р. проти 48% в серпні минулого року.

Також помітне зростання самовіддачі — 28% опитаних зазначили, що готові поступитися власними інтересами заради суспільної злагоди (14% у 2021).

Основними досягненнями України за останній рік вважають:

  • Спротив російському вторгненню / незалежність України — 21%.
  • Отримання статусу кандидата у члени ЄС — 14%.

Джерела:

  1. “Міграція та соціально-політичні настрої під час повномасштабної війни росії проти України”, VIII хвиля дослідження (25-28 серпня 2022). Gradus.
  2. “УКРАЇНА МАЙБУТНЬОГО” дослідження за серпень 2022. Gradus
  3. “ЗВІТ ПРО ВНУТРІШНЄ ПЕРЕМІЩЕННЯ В УКРАЇНІ” МОМ, раунд 8 (23 серпня 2022).
  4. Ukraine Refugee Situation. UNHCR, Government.

*Примітка — Refugees (біженці, переселенці) — термін, який застосовує ООН стосовно усіх людей, переміщених за межі України через бойові дії. Редакція блогу MixDigital усвідомлює, що громадяни України в Російській Федерації є примусово депортованими.

 

Поділитися цим постом:
  • linkedin-black
  • facebook-black
  • twitter-black

    Дізнаватися про новини

    Схожі записи

    Новини
    Рейтинг рекламодавців за вересень 2023 від MixDigital

    Осінь розпочалась зі змін, активність категорій рекламодавців у вересні 2023 значно зросла порівняно з серпнем. Тож, ми готові представити детальний...

    26 Жовтня, 2023
    Новини
    Як минуло літо для ринку реклами? Аналітика від MixDigital

    Представляємо аналітику активності рекламодавців влітку 2023 року. Цього року найактивнішим літнім місяцем був червень з 1,28 млрд рекламних контактів, а...

    28 Вересня, 2023
    Новини
    Рейтинг рекламодавців за липень 2023 від MixDigital

    Як і кожного місяця, ми представляємо рейтинг найкращих рекламодавців. Тож пропонуємо вашій увазі звіт про активність рекламодавців у різних категоріях....

    25 Серпня, 2023